Aku dan Mereka

Aku bertanya-tanya..

Mengapa aku dilahirkan sebagai perempuan? bukan lelaki?
Mengapa aku dilahirkan sebagai orang Indonesia?
Mengapa aku dilahirkan dalam keluarga muslim?
Mengapa aku dilahirkan dalam keluarga baik-baik?
Mengapa aku dilahirkan sebagai AKU?

Aku berfikir.. Sungguh betapa beruntungnya aku..

Aku dilahirkan ketika kaum wanita sudah tidak dianggap rendah sehingga aku dapat bersekolah dan menyuarakan pikiran-pikiranku.
Aku dilahirkan di Indonesia dimana budaya dan agama yang beraneka ragam dapat diakui dengan baik dan dapat hidup berdampingan.
Aku dilahirkan dalam keluarga muslim sehingga aku tidak perlu meraba-raba kebenaran dalam kegelapan.
Aku dilahirkan dalam keluarga yang mencari nafkah dengan cara halal walau kadang tidak selalu lancar.

Aku bertanya-tanya.. mencoba melihat dari sudut pandang mereka yang tak seberuntung aku..
Bukankan akan menjadi seperti ini??

Ketika mereka dilahirkan pada zaman perempuan dianggap hina..
"Mengapa aku dilahirkan sebagai perempuan????"

Ketika mereka dilahirkan di negara gersang...
"Mengapa aku dilahirkan di sini???"


Message :

 "Lihatlah ke bawah untuk melihat betapa beruntungnya kita.. Lihatlah ke atas untuk menambah semangat yang membuat hidup kita lebih baik.." 

"Bersyukur, maka kita tidak akan pernah mengeluh dan merasa iri.. Bersyukur, maka kita tidak akan pernah merasa kecewa dan kekurangan.. Bersyukur, maka kita akan selalu dapat tersenyum dengan tulus..."



Comments